Tämä teksti on Pindoran enemmän tai vähemmän virallinen lausunto liittyen aiheeseen Ensitreffit Alttarilla 2021, jakso numero kuusi. 

Jos joku olisi kertonut meille reilu viikko sitten, että olemme mukana eräässä Suomen suosituimmista ohjelmista, olisimme hyppineet onnesta. Kuitenkin nyt tiistaina 5.10.2021, kun Ensitreffit Alttarilla -ohjelman jakso numero kuusi esitetään televisiossa, olemme pelonsekaisten tunteiden vallassa. Tuotesijoittelu, joka olisi onnistuessaan ollut pienelle kotimaiselle start-upille, älylukoille ja koko pandemian polkemalle lyhytaikaismajoitustoiminnalle vuoden kohokohta, onkin varsin kiusallinen televisiohetki. 

Jakson ensiesitys oli MTV-suoratoistopalvelussa tiistaina 28.9.2021, minkä jälkeen aloimme saada viestejä, sähköposteja sekä puheluita niin ystäviltä, asiakkailta kuin täysin tuntemattomiltakin ihmisiltä. He olivat tunnistaneet Pindoran kyseisestä jaksosta ja utelivat, kuinka olimme päästäneet tuotemerkkimme esiin ohjelmassa niin ikävällä tavalla. Emme tienneet, mistä oli kyse, koska olimme tietämättämme päätyneet mukaan ohjelmaan ja merkittäväksi osaksi jakson draamaa.

Mitä jaksossa tapahtui?

Keskeinen osa jaksoa on kohtaus, jossa Venla ja Karl pyrkivät sisään vuokra-asuntoon, jonka ovessa on Pindoran älylukko. Ovi ei kuitenkaan aukea, minkä seurauksena pariskunnan hyvä fiilis alkaa murentua sekunti sekunnilta. Emme tiedä teistä katsojista, mutta ainakin meistä pindoralaisista kohtaus tuntuu piinaavalta ja loputtoman pitkältä. Pariskunta koputtelee ja hakkaa ovea ja soittaa myös asiakaspalveluun, joka ei kuitenkaan vastaa. Lopulta he luovuttavat ja lähtevät majoittumaan hotelliin. Seuraavana päivänä he palaavat ja menevät asuntoon sisään mekaanisia avaimia käyttäen. Missään kohtaa ei selitetä, mitä tapahtui ja miksi älylukko ei päästänyt asukkaita sisään.

Meidän kannaltamme kylmäävintä tässä kaikessa on se, että alunperin kohtauksen ainoat tunnistettavat logot olivat Pindoran. Pindora ei kuitenkaan ole ollut tietoinen siitä, että tuotemerkki näkyy televisiossa missään yhteydessä. Jaksoa on myöhemmin muokattu niin, että logoja ei näytetä, eikä brändiä mainita nimeltä. Olemme tästä luonnollisesti kiitollisia, mutta valitettavasti vahinko ehti silti jo tapahtua. Ja vaikka tuotemerkkiä ei näy, Pindora on edelleen varsin hyvin tunnistettavissa koputustoiminnon vuoksi.

Mitä oikeasti tapahtui?

Koska kyseessä on reality-sarja, oletamme, että kuvattu tilanne on näyttäytynyt kuvausryhmälle ja päähenkilöille sellaisena kuin sen televisiossa näemme. He eivät luonnollisesti tuossa hetkessä tienneet, mistä ongelma johtui. Olemme nyt itse pyrkineet selvittämään tapahtunutta. On tietysti selvää, että älylukkomme ei päästänyt asukkaita sisään, mutta kyse ei kuitenkaan ollut siitä, etteikö Pindora olisi herännyt koputukseen. Se itse asiassa heräsi joka kerta. Inhimillisen erehdyksen myötä pariskunnalla oli kuitenkin käytössään väärät tunnukset kyseiseen oveen, mistä syystä ovi ei auennut. Tilannetta voisi verrata siten, että yrittäisit asuntoon sisään väärillä avaimilla. Avain saattaa mennä lukkopesään, mutta ei sillä lukitusta auki saa. Huomauttaisimme tässä kohtaa myös, että kuvattava asunto ei ole Pindoran hallinnoitavissa eikä tilanteessa soitettu Pindoran asiakaspalveluun. 

Miksi kerromme tästä?

Pelkistetysti voidaan sanoa, että älylukolla on vain yksi kriittinen toiminto – lukon avaus. Lukon täytyy aueta silloin, kun käsky annetaan. Vaikka älylukko toimisi 99 kertaa sadasta, vain se yksi toimimaton kerta muistetaan. Tällä kertaa tilanne, jossa älylukko ei avaa ovea, näytetään sadoille tuhansille ihmisille. Voi olla, että tämä on se tilanne, josta jäämme monien katsojien mieleen. 

Emme missään nimessä halua osoitella syyttäviä sormia suuntaan tai toiseen, vaan ainoastaan todeta mitä tapahtui tuossa kiusallisessa tilanteessa, johon jouduimme tietämättämme. Emme väitä, että kuvattu tilanne ei voisi olla missään tilanteessa mahdollinen. Tiedämme kuitenkin varmasti, että tässä tapauksessa syynä ei ollut viallinen älylukko.  

Jakson ensiesityksen jäljiltä olemme jo nyt lukeneet nettifoorumeilta kuinka älytön keksintö “se koputettava älylukko” on. Toivomme kuitenkin, että edes jokunen jakson nähneistä katsojista sattuisi lukemaan tämän tekstin ja siten ymmärtäisi, että tilanne ei ole ihan niin yksioikoinen, kuin miltä se televisiossa näyttää. 

Miksi sitten pitää koputtaa?

Te, jotka Pindoran jo ennestään tunnette, tiedätte tämän, mutta jakson myötä saamme varmasti myös uusia vieralijoita sivuillemme, joten avataan toimintaperiaatetta hieman. 

Pindora -älylukko ‘nukkuu’ suurimman osan ajasta ja herää vasta kun oveen kopautetaan tai parhaimmillaan vain kosketaan. Samalla sekunnilla laite tarkistaa wifi-yhteyden avulla onko pääsylupa myönnetty ja mikäli on, avaa oven lukituksen. Tämän jälkeen älylukko menee taas nukkumaan. Nukkuessaan laitteessa ei ole mitään yhteyttä ulkomaailmaan eli käytännössä hakkerointi on mahdotonta. Lisäksi nukkuminen mahdollistaa kuukausien akkukeston, vaikka käytämmekin wifi-yhteyttä. Wifi-yhteys taas mahdollistaa oven etäavauksen sekä sen, että esimerkiksi airbnb -vieras pääsee kirjautumaan asuntoon sisään puhelimellaan ilman, että tämä tarvitsee erillisiä sovelluksia. Pelkkä puhelimen internet-selain ja -yhteys riittävät.

Lopuksi 

On todella harmi, että kävi kuten kävi, mutta emme anna sen lamaannuttaa meitä. Me ja asiakkaamme tiedämme, kuinka suurta lisäarvoa älylukkomme koteihin, toimistoihin, yhteiskäyttötiloihin ja majoituspalveluihin tuo ja se on meille kaikkein tärkeintä. Pahoittelemme kuitenkin sitä ikävää assosisaatiota, joka Pindorasta saattaa nyt hetken aikaa heijastua myös asiakkaidemme suuntaan. Lupaamme kuitenkin tehdä kaikkemme, että kilpi saadaan pikimmiten kiillotettua. 

Parempaa syksyä meille kaikille toivottaen, 

Pindoran tiimi