Pindora ja K-ryhmä ovat pilotoineet alkuvuodesta ruoan kotiinkuljetusta siten, että toimitus tapahtuu aikana, jolloin asiakas ei itse ole kotona – kiitos älylukon. Aihe on kiinnostanut medioita paljon ja juttuja aiheesta on ollut mm. YlelläMaaseudun tulevaisuudessa ja Kauppalehdessä.

Jutuista on seurannut paljon keskustelua, mitä olen luonnollisesti seurannut tiiviisti, koska Pindora on mukana mahdollistamassa sen, että tilatut tavarat voidaan toimittaa luotettavasti ja turvallisesti.

Kotiinkuljetuspalveluilla on monia etuja. Ensinnäkin ne säästävät kuluttajien aikaa ja rahaa. Lisäksi ne mahdollistavat myös ympäristön kannalta järkeviä toimintatapoja, kun tavaroita toimitetaan koteihin yhdellä jakeluautolla sen sijaan, että useasta yksittäisestä taloudesta ajettaisiin autolla kauppaan ja takaisin. 

Samalla sosiaalisessa mediassa käytävistä keskusteluista huomaa selvästi, että erityisesti ruoan kotiinkuljetus herättää paljon myös negatiivisia tunteita. Ruoan tilaamista verkkokaupasta kotiinkuljetettuna pidetään joko laiskojen ja uusavuttomien tai rikkaiden ja etuoikeutettujen hommana. Itse näen, että tilanne on kuitenkin usein jopa aivan päinvastainen. Tämän osoittaa erityisesti omilta asiakkailtamme saatu palaute.

Verkkokaupan ja kotiinkuljetuksen avulla myös ne kuluttajat, jotka eivät asu supermarkettien välittömässä läheisyydessä, tai ne, joilla ei ole omaa autoa, voivat saada käyttöönsä samat laajat, isojen ruokakauppojen valikoimat kuin ne kuluttajat, jotka pystyvät asioimaan supermarketeissa itse. Esimerkiksi kasvavan lapsen vanhempana on melkoinen suoritus kantaa viikon ruokaostokset kaupasta kotiin vain julkisia liikennevälineitä käyttäen. Supermarkettien valikoimaa käyttäen on myös mahdollista säästää rahaa verrattuna lähikaupassa käyntiin.

Kotiinkuljetettu ruoka antaa monille myös enemmän omaa aikaa hektisen työpäivän ja lasten hoidosta hakemisen jälkeen. Vai kumman sinä valitsisit mieluummin: Sen, että saavut rauhassa kotiin, jonne ruokaostokset on toimitettu valmiiksi, vai ruokaostoksille suuntaamisen jo hieman nälkäisen ja uhmaikäisen jälkikasvun kanssa?

Vanhuksille ja liikuntarajoitteisille ruoan kotiinkuljetus puolestaan mahdollistaa kaiken sen, mitä terveet työikäiset helposti pitävät itsestäänselvyytenä. Projektityötä tai päivystyksiä sisältävää työtä tekevälle ruoan kotiinkuljetus taas voi tarkoittaa oman työtehtävän mahdollisimman hyvää hoitamista, kun muutenkin kiireiseen aikatauluun ei tarvitse enää sovitella kaupassakäyntiä.

Mielestäni ruoan verkkokauppa ja kotiinkuljetus eivät siis ole laiskuutta, osaamattomuutta tai erityinen etuoikeus. Ne mahdollistavat sujuvan ja hyvän arjen – myös silloin kun kaupassa ei syystä tai toisesta pysty käymään tai haluaa käyttää vähäisen aikansa toisin.

Tuomas Koski
Co-founder
Pindora Oy